18 20 665 68 •

Objaśnienia do zmiany stawek opłat eksploatacyjnych i zaliczek na media na 2017 rok Luty 2017

Zarząd Zakopiańskiej Spółdzielni Mieszkaniowej przypomina, że w listopadzie 2016 roku zostali Państwo powiadomieni o planowanej zmianie wysokości opłat eksploatacyjnych, która nastąpi z dniem 01.03.2017 roku. Plan finansowo gospodarczy na rok 2017 oraz kalkulacja stawek opłat eksploatacyjnych na poszczególne nieruchomości zostały zatwierdzone na posiedzeniu Rady Nadzorczej Spółdzielni dnia 21.02.2017 roku (uchwały nr 31/2; 32/3).

Na poziom ponoszonych kosztów ma wpływ wiele czynników w tym między innymi: charakterystyka poszczególnych nieruchomości, indywidualne potrzeby mieszkańców, koszty wynikające bezpośrednio z obowiązujących przepisów, jak również opłaty publiczno prawne czy rzeczywiste ceny usług na rynku, na które Spółdzielnia  nie ma wpływu.

Należy jednak podkreślić, że opłaty na lokale kalkulowane są w oparciu o realnie ponoszone koszty i nie zawierają elementu zysku Spółdzielni. Opłaty za lokale są zróżnicowane miedzy poszczególnymi nieruchomościami, ponieważ istnieją różne warunki funkcjonowania tych budynków, wpływające na poszczególne elementy kalkulacji opłat.

Koszty Ogólne Sp-ni – składnik ten obejmuje koszty administracji i zarządzania (w tym między innymi amortyzację środków trwałych, zakup materiałów i przedmiotów nietrwałych, koszty utrzymania lokali własnych, opłaty pocztowe, prowizje bankowe, płace z narzutami, obsługę informatyczną, koszty Rady Nadzorczej, koszty organizacji Walnego Zgromadzenia, opłaty telekomunikacyjne, badanie bilansu oraz koszt pogotowia technicznego poza godzinami pracy Spółdzielni). Stawka na 2017 rok ponownie została ustalona na 1,30 zł/m² tj. na takim samym poziomie jak dotychczas obowiązująca i nadal jest aż o 0,08 zł/m² niższa niż obowiązująca w 2009 roku.

Koszty nieruchomości –  opłata na pokrycie tych kosztów jest zróżnicowana dla poszczególnych nieruchomości zgodnie z art. 4 oraz art. 6 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 15.12.2000 r. (tekst jednolity Dz. U. 17.10.2013 r., poz. 1222). Przy kalkulacji stawki brano między innymi pod uwagę przewidywane saldo wpływów i kosztów dla nieruchomości na dzień 31.12.2016 r. W związku z indywidualnym planowaniem opłat na poszczególne nieruchomości, stawki pomiędzy budynkami mogą się znacznie różnić w zależności od planowanych do poniesienia kosztów. Stawki zostały skalkulowane na podstawie danych z poszczególnych komórek merytorycznych, które ustaliły koszty niezbędne do poniesienia w 2017 roku. W skład kosztów nieruchomości  wchodzą m.in.: koszty usług porządkowych, odśnieżanie, koszenie, wieczyste użytkowanie terenu wspólnego, podatek od nieruchomości za teren wspólny, podatek grunty i budowle, utrzymanie i konserwacja zieleni, oświetlenie ulic, przeglądy kominiarskie, dzierżawa kontenerów. Większość stawek została utrzymana na tym samym poziomie lub niższym od obowiązujących w 2016 roku.

Wieczyste użytkowanie gruntów – występuje na nieruchomościach, gdzie mieszkańcy nie zdecydowali się na pokrycie kosztów wykupu prawa własności gruntu. Stawka kształtuje się różnie na poszczególnych budynkach w zależności od kosztów naliczonych przez Urząd Miasta Zakopane. W stosunku do roku 2016 stawka utrzymana na tym samym poziomie.

Fundusz remontowy – stawki skalkulowane przez dział techniczny indywidualnie dla poszczególnych nieruchomości. Ich wysokość zależy od stanu technicznego budynku, ilości prac koniecznych do przeprowadzenia oraz od bieżącego salda na funduszu remontowym budynku. Na 2017 rok stawki zostały utrzymane na dotychczasowym poziomie z wyjątkiem trzech budynków: Goszczyńskiego 26, Jagiellońska 7a oraz Kasprusie 13 – gdzie ze względu na saldo funduszu oraz zakres planowanych prac stawka została obniżona. Plan robót remontowych na 2017 rok w podziale na nieruchomości został zatwierdzony na wniosek Zarządu Spółdzielni na posiedzeniu Rady Nadzorczej w dniu 21.02.2017 roku i stanowi integralną część planu gospodarczego ZSM na rok 2017.

Konserwacja i naprawystawka na rok 2017 utrzymana na tym samym poziomie.

Podatek od nieruchomości – oprowadzany od mieszkań, pomieszczeń przynależne oraz gruntu jest zróżnicowany na poszczególnych nieruchomościach. Jego wysokość wynika ze stawek naliczanych zgodnie z uchwałą Rady Miasta Zakopane oraz wielkości terenu przynależnego do danej nieruchomości. W przypadku ustanowienia odrębnej własności lokalu jego właściciel ma obowiązek regulować podatek bezpośrednio do Gminy, zaś Spółdzielnia od kolejnego miesiąca po zawarciu aktu notarialnego zmniejsza odpowiednio naliczaną opłatę mieszkaniową nie naliczając podatku.

Ubezpieczenie rzeczowe – stawka na rok 2017 utrzymana na tym samym.

Wywóz śmieci – z dniem 01.07.2013 roku zmieniły się zasady gospodarki odpadami komunalnymi. Wysokość opłaty dla lokali mieszkalnych wynika z uchwały Rady Miasta Zakopane. Wielkość opłaty wnoszonej przez właścicieli poszczególnych lokali zależy od liczby zgłoszonych do opłat osób oraz obowiązującej stawki. Dla śmieci segregowanych obecnie obowiązująca stawka wynosi 9,50 zł/osobę natomiast dla śmieci niesegregowanych 15 zł/osobę. Przyjęte przez Gminę kryteria (50% śmieci segregowane, 50% śmieci niesegregowane) przy pięciu „frakcjach” śmieci są bardzo trudne do  spełnienia w warunkach budynków wielorodzinnych. Równocześnie przypominamy, że bezpłatny wywóz odpadów wielkogabarytowych ( mebli, wiader, skrzyń, wózków, starych rowerów i innych przedmiotów) odbywa się tylko w wyznaczonych przez Gminę terminach. Dodatkowe wywozy przedmiotów wystawionych po wyznaczonym terminie dokonywane są odpłatnie i obciążają  koszty poszczególnych nieruchomości.

Zaliczka na zimną wodę i odprowadzanie ścieków –  zróżnicowana dla każdego z mieszkań zgodnie z deklaracjami właścicieli poszczególnych lokali. Aktualna cena obowiązująca od 01.05.2016 r. wynosi 9,67 zł/m³ - należy się jednak spodziewać, ze z dniem 01.05.2017 roku spółka SEWiK dokona zmiany taryf dla wody i odprowadzania ścieków. Wpłacane zaliczki rozliczane są na podstawie wskazań zainstalowanych wodomierzy. Użytkownicy lokali bez zainstalowanych wodomierzy otrzymują naliczoną opłatę ryczałtową , która została ustalona zgodnie z zapisami regulaminu w stosunku do 1m² powierzchni użytkowej (trzykrotność średniego kosztu zużycia wody w nieruchomości) – na dzień 31.12.2016 pozostało jedynie 16 nieopomiarowanych lokali.

Zaliczka na podgrzanie wody –  zróżnicowana dla każdego z mieszkań zgodnie z deklaracjami właścicieli poszczególnych lokali. Koszt podgrzania wyliczany indywidualnie dla poszczególnych nieruchomości zależny jest od charakterystyki instalacji w poszczególnych budynkach (stanowi iloraz energii zużytej do podgrzania oraz sumy zużycia CCWU w poszczególnych lokalach). Zaliczki rozliczane na podstawie wskazań wodomierzy.

Koszty energii elektrycznej w częściach wspólnychopłata zróżnicowana dla każdego budynku. Stawka została skalkulowana w oparciu o wielkość kosztów poniesionych w 2016 roku. W związku z tym, iż stawka wyliczana jest na podstawie ilości zgłoszonych osób, wpływ na jej wymiar ma nie tylko wielkość poniesionych kosztów ale również ilość zgłoszonych osób. Należy pamiętać, że w budynkach wyposażonych w ogrzewacze rynien koszty energii elektrycznej są nieporównywalnie większe.

Zaliczka na centralne ogrzewanie –  zróżnicowana dla każdego z mieszkań. Wyliczona na podstawie kosztów przypadających na poszczególne lokale wynikających z rozliczenia kosztów C.O. za rok ubiegły i rozliczana raz w roku. Kosz 1 GJ wynika z taryf PEC Geotermia Podhalańska każdorazowo zatwierdzanych przez Urząd Regulacji Energetyki.

Zaliczka na moc zamówioną –  zróżnicowana dla każdego lokalu proporcjonalnie do powierzchni użytkowej lokalu, rozliczana jest raz w roku. Wynika z taryf PEC Geotermia Podhalańska każdorazowo zatwierdzanych przez URE.

 

                                                                                                                                                                                   Zarząd ZSM


powrót